Sunday, January 6, 2008

[salam takziah]

Innalillah hi wa inna ilahi rajiun

"daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya kita kembali"

itu shj ungkapan yg termampu di luahkan dr bibir ini tatkala menerima sms dr senior yg di sayangi di kejauhan sana. khabaran berita pemergian ibu dan adik salah seorg dr bekas senior di MMU membuatkan sy terduduk. sungguh Allah senang shj mengambil apa shj yg kita ada. ibu, ayah, adik, keluarga, rakan2 mahupun sesiapa. hati ini berfikir sejenak "apakah aku mampu menghadapi sekiranya ia berlaku kpd ku?" perasaan ini berkata-kata sesama sendiri. "setiap yang berlaku ada pengakhiran nya". teringat kata-kata seorg ustaz dan sahabat sy, "segala yg ada di dunia ini adalah pinjaman drpd Dia utk kita, bersyukurlah dgn apa yg ada". masyaAllah, betapa besar kuasa-Nya x terlawan oleh sesiapa sahaja, hatta kuasa besar dunia sekali pun(US le tuh). hati lega sedikit.

kembali teringat akan tahun 2008 yg baru menjelma. Dunia sudah tua setahun! sudah 2008 tahun usia dunia. kalo ikutkan perkembangan usia manusia..80 tahun sudah mula membongkok. x terbayang 'dunia' sepertimana..adakah hampir sujud pula? itu belum di kira usia dunia dr zmn dinosour and batu dulu lag. berckp psl zmn batu minda berfikir, adakah kita sudah kembali ke zaman batu dahulu kala? dahulu kala, manusia tinggal di dalam gua batu, mkn apa shj yg ada juga x mempunyai satu dress code yg tlh di tetapkan. ambil shj kulit binatang dan balut badan mereka. asalkan bertutup sudah tanpa mengambil kira sudut agama. sekarang, manusia sudah semakin bertamadun[bak kata falsafah] bermacam2 teknologi sudah di 'explore' tp pernahkah kita sedar dunia seperti mahu blk ke zaman batu nya dulu? zmn ini, batu2 menjadi keutamaan dalam sesebuah struktur pembinaan. manusia semakin tidak mengambil kira apa spttnya yg menjad mknn diri samada utk fizikal mahupun rohani. pakaian semakin lama semakin singkat dan kecil spt kata2 org ' tidak cukup kain'. Dunia oh Dunia...

teringat kata2 seorg ulama' "semakin kita diberi nikmat, semakin kita leka dgn nikmat itu!" ape maksud nya? fikirkan lah sendiri..kan manusia semakin bertamadun!

huh!nak p pack brg..udah mahu pulang ke kg halaman..selamat bercuti di ucapkan kpd sume warga mmu..kite berjumpa pd sem hadapan!!!c ya when u c me!!!wassalam.

p/s : ibu dan adik kak Nisa'[ALUMNAI] telah kembali ke rahmatullah pd 5 januari 2008 kerana terlibat dalam kemalangan di perak. sama-sama kita berdoa semoga roh mereka di cucuri rahmat. Al-Fatihah.

4 comments:

Anonymous said...

teringat kata2 - jika kita mengejar dunia, dunia lah yg kita akan dpt. tapi, jika akhirat yg kita kejar, insyaAllah akan dtg seiring dgnnya... (btol ke? ;D)

salam takziah tuk kak nisa' (wpun xknal) mst ujian yg sgt berat tuk diterimanya. ibu oh ibu... siapalah diri ini tanpamu~ :"(

Anonymous said...

p/s: tertinggal pulek~ jika akhirat yg kita kejar, insyaAllah dunia akan dtg seiring dgnnya...

ummi~ hepi holiday! ;)

Anonymous said...

hepi oliday ummi!~ :)

ainies said...

happy holiday kamu berdua!!!