Friday, December 28, 2007

kasih ku untuk Dia

[KASIHKU UNTUK DIA]

Ku serah segala ketentuan
Biarlah masa yang berbicara
Dipangku wajah yang layu
Dan aku telah jemu

Aku tidak mahu berpaling
Pada yang mengganggu dan menggugat
Sapanya meletihkan diri
Hadirnya mengundang penat

Akan ku serah cinta ini
Bukan lagi pada manusia
Kerana cinta martabat itu
Bersalut segunung kepalsuan
Dan kepuraan

Aku semakin tidak peduli
Apa yang mungkin akan terjadi
Kerana gerak dan tindakanku
Mahu bebas dari masalah

Ku serahkan cinta ini
Hanya padaMu, oh Tuhan

Aku adalah aku sekarang
Biar terbuang tetap berjuang
Akan ku serahkan jiwa ini
Sepenuh hati dengan keikhlasan
Aku adalah aku yang sekarang
Ku serahkan cinta ini

p/s : jus copy paste dr lirik lagu..tp sgt mendalam utk di hayati, di harap pembaca juga menghayati makna lagu dgn sebaiknya...gud luck!!...

Wednesday, December 26, 2007

insan ku sayangi..

buMble bEE meluncur laju dr ampang ke kediaman rumah ku di seri kembangan. pemikiran ku melayang-layang ketika aku sedang asyik memandu buMbLe bEe ku...mengenangkan kisah semlm yg sgt merungsingkan. aku x pasti..ape yg harus aku buat..melainkan hanya melihat dan berdiam diri..bg ku itu cara terbaik. kdg2 aku bertanya sendirian..kenapa harus ku lalui perkara ini..tetapi hati ini cepat2 beristighfar dan sedar..betapa aku tidak mensyukuri atas segala yg telah Dia berikan kpd ku. Ujian yg Dia timpakan kpd ku ini..tidak seberapa jika nk di bandingkan nikmat yg Dia tlh berikan kpd ku... kdg2 hendak sj aku menjerit mengucapkan syukur di atas segala pemberian-Mu yg tidak terkata ini...syukran jazilan ya Rahman!!

semalam..ku lihat 'dia' menangis lag....aku dapat mengagak something mengganggu nya lately..aku cube beranikan diri bertanya apa yg terjadi..dia jwb dgn nada bersahaja.."tade pape..pening je" aku tahu..ape yg di lalui nye lebih drpd itu..dia suke memendam mslhnya..walau seberat mana pun mslh yg dia hadapi..dia x pernah menceritakan kpd kami..dia menanggung segala nya seorg diri..dlm diam aku mengagumi ketabahannya menghadapi sume ni..dan paling aku kagumi..walaupun kehidupannya sdg berhadapan dgn masalah yg serius, dia x pernah putus asa berjuang di medan dakwah. walaupun ramai yg melihat dia sentiasa tersenyum dan bergelak ketawa..tetapi tiada sesiapa yg tahu ape yg tersirat dlm hati nya. aku melihat dia dgn wajah yg sayu..lalu aku menghampirinya..ku peluk dia. di saat itu..aku dpt rskan betapa dia tersiksa menanggung semua ini seorg diri.

sekali lagi dia berkata, "tade ape..ok je". aku sayu sekali lag.

kami berbual dgn dia..dgn harapan dia kembali ceria semula. sng shj sbenarnya tugas itu. tetapi..utk mengubati hatinya yg luka ternyata mustahil. dia berbual spt biasa dgn kami...bertanya aktiviti seharian ku di universiti. yg lain juga begitu. mungkin krn dia sibuk menguruskan perniagaan dan juga dakwahnya di jalan Allah..dia jarang dpt meluangkan masa dgn kami seperti ini.tp Alhamdulillah..aku dan yg lain faham akan tugas dan matlamatnya.

pg tadi..dia menjalankan tugas nya spt biasa mengejutkan kami bgn tidur..aku perlu bersiap lebih awal utk pulang ke seri kembangan pg itu juga. selesai aku bersiap..aku masuk kebiliknya ingin bersalaman.aku lihat dia masih lag berselimut.pelik.aku pgg tangannya. panas. demamkah?lantas ku bertanya."da mkn panadol?panadol ade x?" dia x mampu menjwb.lantas ku hidupkan enjin buMbLe bEe ku..aku menghala ke arah mana-mana kedai yg sudah pun di buka. alhamdulillah..akhirnya ku temui sebuah kedai yg telah di buka.al maklumla..di kawasan kampung seperti ini..susah utk mencr kedai yg sudah di buka di awal pagi begini. aku membeli 4 biji panadol. cpt2 ku pulang ke rumah. aku cube menyelesaikan semua tugas rutinnya di awal pagi. aku menyiapkan sarapan pagi, sapu rumah, basuh baju dan juga menyiapkan yang lain.

slps selesai semuanya, aku berpesan kpd yg lain supaya jgn lupa memberi dia mkn ubat slps dia bersarapan, jgn lupa letakkan kain basah di atas kepalanya. sekali lag..aku berjumpa dgn nya..bersalam dan mencium tgn nya.dia tersenyum tawar. aku berpesan kpd nya, "jaga diri baik-baik" setelah selesai semuanya, aku menghidupkan kembali enjin buMbLe bEe ku..dan berakhir lah tugas ku di situ untuk hari itu.

berat hati ini ingin meninggalkan dia keseorangan menghadapi semua ini. tp aku terpaksa pergi menjalankan tugas ku sbg seorg pelajar di universiti. aku berdoa..dia sentiasa tabah menghadapi segala dugaan yg dtg.dia insan ku sayangi...

Saturday, December 22, 2007

perasaan yang pelik??

perasaan yg pelik?nape suddenly nk buat title tu?hehehe...mungkin lately sy asik buat perkara pelik je kot..suke update blog yg da lama di tinggalkan ni..kebelakangan ini tidur sy asik terganggu...tatau la nape..nk study?tade mood..hu3..kdg2 cube merajinkan diri beribadat kpd Allah..alang2 da bgn pg2..ape salahnye kalo qiamullail di hidupkan semula..almaklum le..da lama tinggalkan perkara baik itew:D seperti dlm firman Allah dlm surah Al-Muzammil(ayat 1-20) :

[1] Wahai orang yang berselimut!.
[2] Bangunlah sembahyang Tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat),
[3] Iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu........


hurm...smlm masih x dpt tito lena lag..tito agak lmbt gak..pkol 11.30 mlm..tp pkol 2 da bgn da terkebil2..ekceli termimpi kan sesuatu..bile da terbgn..terus x leh tito...bgn solat jap..bg mengisi ms terluang tu..setlh selesai qiam..terigt sy kpd family sy yg kini sdg sibuk merayakan eidul adha di kampung. Alangkah seronoknya kalo sy dpt bersama2 menyertai mereka.sy buka laptop sy dan jari2 ini bergerak ke gambar2 lama yg di ambil semasa aidilfitri yg lepas. tanpa sy sedari, air mata dah pun mengalir laju. x terkata rindunya sy kpd family. gambar itu sy tatap beberapa kali tanpa jemu.

hari ry pertama eidul adha tahun ini di sambut seorg diri bersama makhluk 'berkaki empat' [kuceng kesayangan]di rumah sy di ampang.die menjad peneman sy setlh selesai solat hari raya. kelas dan assignment yg melambak2 memustahilkan sy utk pulang ke kg bersama mereka.apetah lg final exam yg bakal menjelang x lama lag.terdetik di hati sy, mungkin ini salah satu pengorbanan yg Allah pinta bg syarat utk sy berjaya. walau mcm mane pun..sy perlu terima dgn redha. :D

tetibe..leh plak terpk nk buat video clip bile tgk gamba2 ni...dr pkol 3.30 pg smpi skrang sy sibuk mengedit video clip tu..insyaAllah..sy try upload supy sume boleh merasai kehangatan hari raya spt yg sy rs.... sbenar nye adek2 sy da minta sy buat video clip ni dr lps aidilfitri ari tu..tetapi d sebabkan sy tade ms..terpaksa sy tangguh kan permintaan derang tu..tp Alhamdulillah..tepat pkol 8.30pg tad..video ini berjaya di siapkan..cume berharap die boleh upload je:D

ape yg mereka buat skrg ek? hurm..last mrk call smlm...mcm2 mereka cerite..dis year..kedua-dua belah kg(kota bharu n beris kubor besar) buat korban..mest meriah gile...sedih nye:( jgn lupe ek korang..tangkap gamba manyak2!!!bgs la...korban ini kan sunat muakkad iaitu sunat yg di tuntut pd hari raya eidul adha

Allah SWT juga berfirman :

وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب

Ertinya : “Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati” (Al-Hajj : 32)

Nabi SW pula menyebut :

ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم

Ertinya : “Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)”

video

Thursday, December 20, 2007

ya ALLAH!!kuat kan lah hati ini....

senyum itu x bermakna gembira...dlm meniti hidup yg penuh ranjau ini..
hanya itu shj yg mampu ku buat spy aku sentiasa tabah menghadapi ape shj dugaan dtg melanda.. dlm diam..hati ku memberontak sendiri.x mampu ku luahkan kpd sesiapa..
x mampu ku keluarkan ia..hanya berharap segala yg terjdi pergi dgn begitu sahaja..
ya Allah..segala yg dtg ini dr Engkau..aku redha atas setiap yg terjadi..maka tetapkan lah hati ini..tetapkan hati ini utk berjuang di jalan-Mu..ku tahu..
Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang....
hidup ini umpama roda..kdg2 kite di atas..kdg2 di bawah..cume setiap yg akan berlaku x
dpt ku jangka..kdg2 dlm kehidupan ini..kite terpaksa menerima apa shj yg dtg.
walau pahit mana dugaan itu...walau dalam mana ia bisa melukakan hati ini..kite terpaksa terima.
CINTA.
cinta menjanjikan kebahagiaan? sering ku berfikir sendirian..cinta itu aku punya?atau hanya permainan? hurm..aku x di beri pilihan..melainkan terima shj dgn rela hati..walau ape terjadi...aku hanya mempunyai pilihan itu..
sering ku fikir...mengapa aku tidak selama-lamanya menjadi anak kecil.
x perlu ku fikir ttg semua ini...x perlu ku hadapi semua ini..tp ku tahu..semua ini terjadi kerana Dia menyayangi ku..semuga ku tabah menghadapi semua ini.....

video

manisnya senyuman mu..my lil balqis

photo raya!!!windu nyeee ngan mereka:'(

jejaka idaman malaya;p

[pandangan belakangs] suasana pulang ke kampung

cube teka sape ni?luvly abuya^_^

meriahnye raya!!!


Jom jalan-jalan kutip duit raya!!mish them a lot!!

[pandangan depan] jam giler nk blk kampung..haih

time sahur tepi highway..best nye:D

















Monday, December 17, 2007

esok...raya!!

firstly..assalamualaikum..

lama x buke n update blog ni..sbenarnye manyak nk cite..tp x sempat menulis...
alhamdulillah..Allah menggerakkan tgn sy utk menaip entry sy kali ini...kesibukan sy pd sem ini menyukarkan sy utk mengupdate blog ini..smpi sy bleh lupe email n password blog ni..tp alhamdulillah..jupe jugak akhirnyee...tahniah kpd diri sy!!!congratulations!![wish kpd diri sendiri]hehehe:D

hurm...manyak peristiwa istimewa berlaku pd sy pd sem ini...sgt bersyukur kpd Dia krn mengurniakan sy nikmat utk berhadapan dgn sume dugaan ini..walaupun pahit..alhamdulillah..semuanye mengajar sy erti kehidupan..ceewaahh.berfalsafah plaks!

okie la..sy start cerite sy dgn hari raya aidilfitri yg lepas...walaupun cerite ni dah basi..tp bg sy ia cukup panas lag bermain di minda ni..mcm br semlm sy menyambut hari raya...lebih2 lagi..insyaAllah..dua/tiga hari lag hari raya eiduladha...waahh..seronoknyeee!!!cume kali ini..raya eiduladha tidak di sambut dgn family spt aidilfitri...tp tape...pengorbanan menjanjikan kebahagian[falsafah terbaru dlm hidup] ngeh3:D..masih bermain2 dlm ingatan pengalaman bersahur di tepi highway karak dlm keadaan jam..best gile..x terkata!!!nasib baik terigt nk bwk bekal dr umah...keluar dr umah pkol 3 pagi kononnye nk elak jam..pergh!!!lagi jam ade leee...ape2 pun..kami ttp bersabar n berhati2 membw kete...bak kata org..pandu cermat, jiwa selamat:)

sampi di kg..macam2 aktiviti menunggu sy n family,[buat ketupat, shopping bj raya..kuih raya,kemas rumah, main mercun!!huh] best.......mcm2...sibuk btol di kg..!!!

huhu..ni br cite psl raya aidilfitri..manyak lag sbenarnye nk cite..tp len kali la ek...ade klas plak ni...jupe di entry akan dtg!!bubyesss!!

Sunday, October 7, 2007

Break the fast at UM~

assalamualaikum..

alhamdulillah..baru2 ni berkesempatan berbuka puasa di UM..dpt jumpe ngan ramai org yg sy jarang jumpe.best!!hehe

terima kasih ainies ucapkan kpd mereka yg blanja mkn ni..alhamdulillah..satu detik yg cukup bermakna buat ainies. Disamping dpt mkn free..dpt plak pengisian rohani yg cukup2 berharga:)

hurm..okie la..nk cerita r sket ape yg sempat di recordkan dlm peti minda ini..

Program di mulakan dgn tazkirah dr ustaz Mohd Ridzuan Mohd Noor :

Ustaz byk menyentuh dugaan-dugaan di bulan puasa ni..and yg plg penting..ustaz byk sedarkan sy melalui penceritaan dr sirah rasullulah dlm menghadapi Ramadhan 1428/2007'. Antara yg dpt di tangkap oleh minda ini sy kongsi la sket ngan kawan-kawan walaupun mungkin kalian sudah biasa ngan ape yg sy nk kongsi ini. Dan kalo ade ape2 salah dan silap jgn segan silu tegur sy:)

Antara peristiwa penting di bln ramadhan :

1)17 Ramadhan adalah tarikh al-Quran di turunkan(Nuzul Quran)..sy x pasti samaada itu tarikh Al-Quran di turunkan sepenuh nye atau 1st diturunkan..cuz sy da lupe plak ustaz tu
ckp memandangkan tarikh sy post entry ini iaitu 7 August 2007. Tp memandangkan dinner itu pd 29 september 2007. pengajaran di sini..pas dgr terus catit..supy x lupe nnt:)

2)Ramadhan juga di panggil syahrul jihad..kenapa? Ini kerana ummat islam di sarankan berjihad dlm menghadapi pelbagai dugaan di bulan2 puasa ni.. Walaupun kalo diikutkan, dugaan yg kite lalui tidaklah seberapa berbanding dugaan yg Rasullullah dan para sahabat lalui dulu:)

Selain itu juga, terdapat byk peristiwa ttg jihad yg berlaku pd bulan ramadhan yg mulia ini..hurmmmm.. antara yg sy masih igt ialah :
  • peristiwa kemenangan islam dalam perang badar. Pd waktu itu ummat islam hanya ada 313 org berbanding ngan tentera kafir Quraisy yg mempunyai beribu-ribu tentera.
tetapi kesan drpd perang badar itu sgt la besar. Kesan nye ialah lahir kuasa baru..iaitu kerajaan Islam Madinah.
  • Pembukaan kota Mekah(fathul makkah)
  • Perang Tabuk
    • perang tabuk ini berlaku pada separuh bulan rejab dan separuh lag bulan sya'aban
So kawan2, kalo nk di hitungkan perjuangan kita dlm bulan ramadhan ni..boleh di ibaratkan terlalu kecil berbanding ngan perjuangan yg Rasullullah dan para sahabat untuk islam. Jgnlah kite mudah mengalah dgn dugaan yg ringan ini..teruskan berusaha.dan lag satu! Janganlah kite sekali-kali mengalah berjuang dalam islam! di sini ada ustaz Ridzuan mention psl ape yg Allah sebut dlm Al-Quran ttg berjuang iaitu dlm surah At-Taubah ayat 39.kalo x silap sy, dlm ayat tu..Allah menyuruh kite turun berjuang..kalo nk tau makna yg betul..rajin2 la buke tafsir Al-Quran ye;) ingat! Jangan sekali-kali mengalah!chayouk2!

'usaha + tawakal + doa =kejayaan'

Sunday, September 30, 2007

waahhh...ain da ade blog!

assalamualaikum,

sj je nak testing2..first entry ni..hihi..

ape pun..most welcome kpd cik qurratu'aini n sesiapa yg membaca..
insyaAllah berusaha memakmurkan blog ini dan melatih diri utk menulis..
hehe..

'berusaha jadi lebih baik'

chayouk2!!!!!!!!!!!!

wasalam:)